En heldag med klasser

Idag hade vi en heldag på Särlaskolan här i Borås. Träffade alla sjuor och nior, fick igång en hel del disskusioner och genomförde några workshops.

Roligaste med dagen var att vi provade på "hela havet stormar - men orättvist mycket" - övningen. Till en början talar man om för klassen de ska leka hela havet stormar. Efter att några har åkt ut ger man de elver om är kvar ett nummer mellan ett och tre. De som får ummer ett eller två fortsätter leken som vandligt medan de som får nummer tre måste springa en extra bit varje varv.

Utifrån leken disskuterade vi sedan vilka som behöver gå genom den tredje stolen i samhället, och varför det är så. En väldigt intressant dag helt klart - och mer om reaktionerna vi mötte på kommer om ett tag!

Ville bara säga en sak med en fin teckning i paint



TACK alla som kom på mötet. Nu finns UMR Borås på riktigt och jag är jättesuperglad. En lite längre text om idag kommer senare ikväll!

Lokalgrupp it is



Ja, som sagt - Vi vill finnas. Och för att behöver vi DIG. Så kom och ha roligt med oss imorgon kväll klockan 18. Sesus lokaler på Stora Brogatan 12 - ligger mellan Dressman och Kicks. En massa fika till alla som kommer!

Carolinas tisdag

Idag körde jag en liten specialare då varken Bella eller Anna kunde komma in till Borås. Skulle vara på en skola med en klass som vi från början hade tänkt dela upp i två mindre grupper – men ja, det sket sig om sagt. Så satte istället ihop en lite längre powerpoint och ägnade lite över en halvtimme till att prata om vad rasism är, hur det uppstår och framförallt vad man kan göra för att förhindra det. Det var väldigt roligt, för många av eleverna var aktiva och kom med kommentarer samt ställde frågor.


Efter det fick alla uppgiften att på en lapp skriva ner vad rasism är för just dem och på en annan lapp skriva ner en eller flera saker som man kan göra för att förhindra rasism i samhället. Har inte hunnit läsa igenom alla än men tror att det var en bra övning för att få eleverna att tänka till om vad rasism verkligen är, och om hur man själv kan bli medveten om den.


I slutet av timmen hörde vi några omgångar 4-hörn, och trots att gruppen var stor, lite över 50 elever, så funkade det helt okej. Lät grupperna i varje hörn prata ihop sig en stund innan vi diskuterade ämnet i helklass. På det sättet blev inte alla tvingade till att prata inför helklass, men de flesta åsikter blev ändå förhoppningsvis hörda.


När jag sa tack och hej för mig var det många av eleverna som tog en medlemslapp – vi får hoppas att i alla fall några fyller i den och kanske till och med dyker upp på mötet imorgon.


Massinvandring – fördom eller fakta?

Idag så pratar det mycket om att det pågår en massinvandring i Sverige, och vissa går så långt så att de påstår att snart så kommer svenskan vara en minoritet i sitt egna land. Men är det verkligen så? Vilka argument finns det egentligen som säger att det pågår en massinvandring, och framförallt – vart finna faktan som bevisar det?


<

Ute i högstadieklasserna fick vi idag höra av flera elever att Sverige håller på att bli överbefolkat och att det är invandringen som bär skulden för det. Men det påståendet höll inte alla som var i rummet med om. En kille sa att Sverige var väldigt glasbefolkat, speciellt som man jämför med resten av världen. Utifrån det blev det en diskussion om hur vida Sverige tar in för mycket invandrare eller inte.


 Det var intressant att höra allas åsikter om ämnet, och det var också roligt att höra vad de grundade sina åsikter på. En del rabblade upp fakta och sa att det var därför de tyckte om de gjorde – medan andra sa att de stod fast vid sin åsikt för att det kändes rätt eller helt enkelt ”bara var så”.


Så ja – en bra dag helt enkelt. Skolbesöket kändes rätt så givande och meningsfullt, och även fast alla eleverna inte deltog så aktivt i diskussionerna så hoppas vi på att de i alla fall tänkte till kring frågorna!


En fredagsbesök på Borås Kristna Skola

Fredagen tillbringades med ett besök på Borås Kristna Skola, där vi var inne hos både åttorna och niorna. Ämnen som länge diskuterades med båda klasserna var om islam hör hemma i sverige eller inte och homosexuallitet. Det var intressant att höra elevernas tankar och åsikter kring de båda frågorna och det var verkligen nya aspekter som de lyfte fram. Ett vanligt förekommande argument var att "Sverige är ett kristet land och det vet alla som kommer hit om". När de tankarna kom fram pratade vi om och berättade om den religionsfrihet som vi faktiskt har i Sverige och sedan diskuterades det hur stort utrymme religionsfriheten kan och borde ta.

Vi tyckte det blev väldigt intressanta diskussioner, och i slutet av timmen var det många som sa att det hade varit roligt och tog en "bli medlem"-lapp. Så vem vet, kanske ser vi några av dem på mötet! :)


ibland är det enklart att försöka se saker som ett skämt

Nu när vi är ute och har oss på skolor och i klasser får vi höra en hel del. En hel del av allt möjligt. Och lite av det är så tragiskt att det faktiskt bli komiskt. För visst måste man kunna skratta åt eländet?

En av sakerna som vi faktiskt skratta till åt häromdagen var när en kille skulle förklara vad hand hat till somalier egentligen grundades på. "Jo, det var såhär... jag och min pappa var hemma hos några somalier och vi skulle installera en teve hos dem. Och! När vi gick runt där i deras lägenhet så såg jag att de hade massa sopor i garderoben!! Asså, fattar ni? Somalier är fan en miljöfara..."

Alltså, egentligen är det ju sorgligt. Men man måste få skratta ändå, trots allt - försöka se det komiska.



Veckans antirasistiska recept

De senaste dagarna har vi blivit medvetna om många ungdomars främlighetsfientlighet och trots att vi kämpar så möter vi så många – i vår mening – sorgliga åsikter att vår övertygelse om människans medmänsklighet ibland tryter. Det är därför som veckans antirasistiska recept är pepparkakor, eftersom vi hoppas att dessa kakor kommer bidra med ett snällare Sverige för alla. Vi valde att rikta in oss speciellt på att med dessa kakor öka toleransen för människors olika sexualiteter.  

Så här går du till väga:

1. Gå till närmaste ICA och köp pepparkaksdeg.
2. Baka ut degen, tryck ut figurerna och grädda i ugnen i cirka 10 minuter.
3. Gå ut på stan och ge alla med främlighetsfientliga åsikter en pepparkaka att knapra på.

Vi bönar och ber att människor som förtär kakorna i alla fall blir en liten smula mer empatiska och toleransvilliga.





~En sockerbagare han bor i staden ~


Carolina jobbar hårt med att karva ut de fina figurerna.


Innan.


Efter.

Onsdagskrönika av Izabella Larsson

När är man svensk?

 

Vem har egentligen rätt och vem har fel?

I snart två veckor har vi varit ute på skolor, det har varit spännande, vi har mött människor som tänker helt olikt oss men också de som ser på saker och ting på samma sätt som vi gör. Jag tycker att det har varit oerhört spännande att få möta andras åsikter om saker och ting och jag tycker det är ännu mer intressant när de med sina argument visar på en stor okunnighet.

 

Det är två frågor som vi jobbat lite extra med ”vem är svensk” och ”finns de människor som inte har rätt till att bo i Sverige”. De båda frågorna har väckt starka diskussioner ute i klasserna.

 

När frågan om vem som är svenska ställs så har svaret, mer än hälften av gångerna, varit den som har svenskt medborgarskap, vilket jag till stor del håller med om. Jag anser att en svensk är den som känner sig svensk, men visst ett svenskt medborgarskap gör ju så klart att folk i högre positioner ser individen som svensk. Nästa steg har handlat om vilka som inte ska få bo i Sverige. Svaret har då varit de som inte sköter sig eller begår ett grövre brott. En invandrare som har svenskt medborgarskap ska trots det skickas tillbaka till det land som han/hon kommit ifrån, har svaret exempelvis varit. Jag tycker det är intressant när de ska svara på vart en helsvensk som begår grövre brott ska ta vägen, ska även han/hon skickas utanför Sveriges gränser? Det är då det blir en konflikt mellan tankesätten, man tycker en sak men inser att argumenten inte håller. Vem har då rätt att stanna och vem är egentligen svensk? Diskussionen fortsätter och leder ofta till åsikten om att det är olika, beroende på ursprungsland, flera ger med sig och inser att det argumenten inte håller, de med svenskt medborgarskap ska få stanna i Sverige och tjäna av sitt straff här.

 

Det som jag tycker är spännande är just det att eleverna inte tänker långsiktigt förrän man vänder på det och istället ställer en helsvensk i centrum. Jag tror att det är många, som är emot invandrare, som inte riktigt tänker på vad som ska gälla när svensken missköter sig eller gör fel. Det är lätt att uttrycka sin åsikt men under diskussionens gång tappar deras argument sin trovärdighet eftersom man inte kan ge svaret, att det är en annan sak om en helsvensk gör något, på varje fråga.

 

Jag tycker inte att det spelar någon roll om han/hon är helsvensk eller med utländsk bakgrund. Vad som spelar roll är hur människan beter sig, jag tycker det är viktigt att alla blir behandlade lika, oavsett bakgrund, är det en trevlig man, som har invandrat till Sverige, så är det klart att han ska bli bemött på det sättet och inte enbart som en invandrare.

 

Det finns snälla och mindre snälla människor överallt. Det finns bråkiga och mindre bråkiga människor. Varför generalisera bara för att hans/hennes bakgrund ser annorlunda ut.


Izabella Larsson

Antirasistiskt agerande och regn i Borås stad

Idag regnade det i Borås. Det gör det fortfarande. För oss haglade det, i alla fall om man pratar i form av rasistiska fördomar. Det haglar rätt ofta när vi är ute på olika skolor faktiskt.

Denna dagen ägnades åt att föreläsa och göra workshops på Borås Praktiska Gymnasium. Vi hade tre små klasser med 7-14 personer i varje klass vilket var bra, eftersom man lättare sprider sitt budskap i en liten grupp som känner sig trygga tillsammans. Det är ofta problematiskt i stora grupper eftersom 1: Det finns alltid någon som inte lyssnar och därför sitter och distraherar sina klasskamrater, 2: När diskussioner blir het pratar alla i munnen på varandra utan att respektera sina kamrater (eller oss), 3: Det är svårare att fördela talan. Detta var bara några av orsakerna till varför vi idag var tacksamma för små klasser som i de flesta fallen i alla fall faktiskt lyssnade på vad vi hade att säga.

Homosexualitet - en sjukdom?
Dagen bjöd även på många skratt och det är faktiskt både komiskt och sorgligt hur en del människor resonerar kring till exempel homosexualitet. I två av klasserna idag ansåg man att homosexualitet inte var normalt: att det var en sjukdom som hade växt fram. När vi sedan ställde frågan hur denna sjukdomen spreds så fick vi svaret: "Ja, men om jag blir våldtagen av en bög så blir jag ju bög själv". Flera instämde. När jag sedan påstod att jag inte blev räv även om jag blev våldtagen av en sådan så fick man svaret att det inte var samma sak. Men egentligen, varför skulle det inte vara det? Av dessa människor så ses homosexuella som objekt som inte är normala. De säger att det inte är "normalt", men man kan ibland då undra om de menar att det är mest "normalt" att vara heterosexuell eller om homosexualitet är något omänskligt, ja, nästan som en sjukdom. Det är skrämmande att höra och upprör defenitivt inte bara mig utan alla som är emot rasism.

- Varför är inte homosexuell kärlek samma som heterosexuell kärlek? frågade vi sedan och fick svaret:
- För att det är äckligt! På vilket påstående de sedan inte kunde motivera varför. När någon sedan påstod att det är ju kärlek som kärlek, vem det än är till så blev det tystare i det specifika "emot homosexualitet"-hörnet.
-Det är det inte, konstaterade någon.

Vems värderingar från början?
Jag funderar mycket över detta och undrar sedan hur dessa värderingar präntades in i deras huvuden? Visst vet vi att heterosexuell kärlek kanske är det mest förekommande, men därmed inte sagt att dess motsats är oacceptabelt! Vem lärde dem det? Samhället? Media? Föräldrarna? Men viktigast av allt: Vilka ska motbevisa dessa rasistiska åsikter?

Det är där vi kommer in i bilden. Vi frågeställer deras åsikter och kommer med "men kan det inte vara så att.." svar på deras uttalanden. Små osynliga argument som med mening ska leda dem närmare det målet som vi tror på: ett samhälle där alla är lika mycket värda.

Men vi har inte kommit långt ännu. Responsen är sisådär. Som min gode vän Carolina sa:
- Jag trodde det var ett skämt när ett främlighetsfientligt parti kom in i riksdagen, men tänkte att det förmodligen inte finns så många rasister ändå, det fick jag motbevisat när vi började åka ut till skolor.
Fastän jag helt och fullt håller med i hennes uttalande så vill jag hoppas. Hoppas på att även om bara en av alla tio elever vi föreläste för tog en medlemslapp så gick de resterande nio i alla fall ut ur klassrummet med funderingar i huvudet. Funderingar som i en senare situation kanske förändras till något positivt, för alla som lever i Sveriges skull.

Skrivet av: Anna Karlsson


Måndagen från Izabella

Idag började dagen med att vi träffades på LBS för att prata ihop oss och planera för de händelser som dagen skulle komma med. Vi tog bussen till John Baouer för att starta våra föreläsningar.
Det hade blivit ett missförstånd för hur vi skulle lägga upp vår föreläsning så vi började med att ha tre klassen (blandat 1:or och 2:or) i deras matsal. Det blev en ganska så stor grupp så det var ganska svårt att komma ut med vårt budskap, vi hade tyvärr inte heller tillgång till att visa upp vår power point vilket gjorde föreläsningen mindre seriös på något vis.
På lunchen åkte vi in till stan och åt och klockan tolv var vi tillbaka så John Baouer igen, denna gången för att möta två klasser. De två klasserna efter lunch var inte lika stora vilket var skönt. Vi hade även tillgång till projektor nu så vi kunde prata och visa upp vår power point utan problem.

Här kommer lite bilder frå förra veckan då vi mest satt i grupprummet på skolan och planerade:
"vi gillar olika"

Bupskapsspridning



I Uppsala hade de satt upp ett antirasistiskt plank - och självklart var vi där och satte upp en teckning!

Ett hej ifrån Uppsala

På vägen upp till Uppsala åkte vi förbi fina Svenska landskap och den svenska hösten visade upp sig ifrån sin allra bästa sida med alla fina färger. Julsånger spelades på högsta volym, och det var med glada miner som vi sjöng med. Väl framme i Uppsala guidade våran lärare runt oss, vi såg de centralaste delen av staden och tomtade bland annat runt i domkyrkan. Efter två timmar i stan var konstaterandet enkelt - Uppsala är en fin stad!

Nu sitter vi på en skola och ska snart krypa ner i sovsäckarna för en aldeles föär kort natt, och imorgon väntar en ny dag med ett fullspäckat schema! Två föreläsare kommer hit, och en workshops ska göras klart. Det blir nog en finfin dag och på söndag är vi tillbaka i Borås.

Förresten, titta gärna i Alingsås Tidnings ungdomssidor idag! Ungdom mot Rasism rockar! :)



Nu tar vi mer eller mindre långhelg

Ja, kommer antagligen bli lite dåligt med uppdatering här på bloggen fram tills på måndag. Detta beror på att två av oss åker iväg på Presskonferensen i Uppsala med skolan.

Men på måndag är vi tillbaka för fullt igen, och det kan faktist hända att det trillar in ett eller två inlägg i helgen med. För inte lämnar vi UMR i Borås - nej, reklambladen har redan packats ner i väskan, redo för att spridas även i Uppsala!

Veckans antirasistiska recept!

Idag tog vi det lite lugnare än vad vi gjort de andra dagarna den här veckan. Så istället för att åka ut till olika skolor och ha workshops laddade vi upp med en hel mängd ingredienser här hemma och bakade schackrutor - kakor som från och med idag är kända som antirasistiska kakor här i Borås! De var rätt enkla att göra, och blev väldigt goda!

Recept ett på antirasistiska kakor!

- 5 deciliter vetemjöl
- 200 gram smör eller margarin
- 1,5 deciliter socker
- 1 tesked bakpulver

- 2 matskedar kakao
- 2 teskedar vaniljsocker

Att man ska göra är att blanda ihop de fyra första ingredienserna till en enda deg - för att sedan dela den degen i två delar. I ena delen lägger man till kakao och i andra delen lägger man till vaniljsocker. Sedan delar man varje del i två, för att efter det kunna trycka ut dem i längder! Det sista som då återstår att göra att skära skivor av degen och stoppa in i ugnen! 200 Grader i tio minuter och bums så har du mumsiga, och antirasistiska, kakor och mumsa på!

Med kakorna i ena handen och informationsblad och Ungdom mot Rasism trallade vi sedan ut på stan. Många kom fram och ville ha kakor, och då passade vi även på att informera lite om Ungdom mot Rasism eller sticka åt dem ett flygblad. Förenat nytta och nöje - och väldigt kul hade vi under tiden!




Dagen ur Carros perspektiv

Efter dagens skolbesök måste jag säga att jag har tänkt till en hel del. Funderat på hur vanligt det egentligen är med fördomar av olika slag – och hur dessa fördomar till så stor del är baserade på egna värderingar om vad som är normalt.

Vi pratade mycket om ”vi och dom” - tänkandet med klasserna idag. Och det är så otroligt ofta förekommande. Vi, vi här i Sverige, vi, vi som följer de svenska traditionerna. Dom, de som egentligen hör henna här, de som har en annan religion än oss. Dom, de som aldrig kommer bli lika bra som vi.


Okej, jag kanske tar i. Kanske plockar de allra värsta bitarna ur äpplet. Men jag måste ändå säga att jag blir lite rädd när nästan en halv klass skriver ”nja” eller ”ja” som svar på frågan om ”är du rasist?”. För jag har alltid trott att rasist, det är något som man inte undra omständigheter vill kopplas samman med. Att rasist är ett skällsord som man aldrig skulle tillskriva sig själv. För när vi skev frågan ”är du rasist?” på våran enkät så ar det i tron om att alla skulle svara nej av ren instinkt. Men där hade vi fel, det inser jag nu efter att ha läst igenom dagens enkäter. Och det skämmer mig, nästan som om de var stolta. Över sina åsikter, över sina ställningstaganden mot invandrare.

Vi gjorde fyra hörns övningen med både klasserna idag. I en klass så ställde sig ALLA i ja-hörnet när vi frågade om de tyckte att Sverige tog in för många invandrare. Argumenten som åttondeklassarna hade var bland annat att det är invandrarna som är mest kriminella och det är invandrarna som står för nästan alla våldtäkter här i Sverige. När jag frågade varifrån de hade fått det, vaifrån de sifforna hade kommit så fick jag svaret att de hade läst om det i tidningen, eller hört det på teve.

Då log jag lite för mig själv. Tänkte på en sak som sverigedemokraten Krister Maconi sagt under en intervju vi gjort med honom för några veckor sedan. Då hade vi pratat om den rapport om våldtäkter som Sverigedemokraterna hade kommit ut med. En rapport där de presenterade siffror på att invandrare begick fler våldtäkter än svenskar. Han hade då stått där med ett självbelåtet leende, nöjt konstaterat att det var han som tillsammans med Jimmie Åkesson kommit med de siffrorna. De siffrorna som till och med han själv medgav hade blivit kraftigt kritiserade av bland annat brottsförebyggande rådet, BRÅ. Men för Krister Maconi betydde inte den kritiken någonting – han sa att BRÅ inte var att lita på.


Då skakade jag på huvudet, tänkte att ”men honom och den rapporten kan väl ändå inte ta på allvar”. Men även där hade jag fel. Tyvärr.


Men nu är läget som det är, och även fast vi inte direkt fick höra det vi ville idag så tror jag att vi genom att ifrågasätta och föra fram våra åsikter i alla fall kanske fick en eller två att tänka till. Kanske inte tänka om, eller ändra åsikt – men i alla fall tänka till. För jag tror att det är själva grejjen – att diskutera, föra en diskussion och genom det förhoppningsvis öppna nya synvinklar.



- en bild på Anna ifrån igår när vi satt och fixade iordning inför dagens workshops!


Onsdagskrönikan av Carolina Bruseman

"Jag är inte rasist, meeeen..."

Var och en av oss har nog hört det påståendet både en eller två gånger. Nu måste man ställa sig frågan, MEN vad egentligen? Vilka "men" finns det till att koppla till meningen "jag är inte rasist", och varför måste vi koppla några "men" alls till den meningen?

För mig är saken självklar. Jag är inte rasist. Utan några "men". Men trots det så måste vi se och bemöta de "men" som faktist finns i samhället. Ett av de "men" som vi har hört allt som oftast är "men jag är kritisk till invandare". Att vara kritisk till invandrare, ligger det rasism i det? Nej säger endel, ja säger några. Själv tror jag på att det mestadels ligger okunskap i det påståendet. Att säga "jag gillar inte invandarare" är så mycket enklarna är att säga "jag gillar inte den och den personen". Man drar alla över en kam istället för att ta ner det på individnivå. För individer är just vad det hela handlar om - människa som människa. För visst är de så, vi är alla lika mycket människor oavsett i vilket hörn av denna värld vi råkar vara födda på. Jag tror att man genom att gå ner på individnivå kan få upp förståelse för att de människorna som kommer till Sverige faktist gör det av en anledning - inte för de så väldigt gärna vill komma till landet för att "förstöra" eller för att de helt enkelt inte har något bättre för sig.

Det är här det ständigt återkommande "men" gör sig så tydligt tillkänna och vi känner att det är dags att ta tag i det och en gång för alla klara ut det.  Ett "men" finns inte i ett samhälle där alla är lika mycket värda - oavsett etnicitet, hudfärg religon eller sexuell läggning.

"..MEN det är inte normalt" är också ett men som allt som oftast kommer upp. Då gäller det att ta tag i disskussionen om vad som egentligen är normalt och om normalt betyder samma sak för alla människor. En vanlig synonym till normalt är vanligt. Men är det verkligen så att allt som är normalt är vanligt, och att något som är normalt kan vara ovanligt?

Klart att det i de allra flesta fall finns något som är mer förekommande är något annat, det kommer det antagligen alltid att göra. Men jag tror inte att det egentligen har något betydelse hur förekommande någonting är eller inte är - nyckeln till det hela är att förstå, respektera och acceptera människors likheter och olikheter hur "ovanliga" de än må vara.

Det är genom det som vi kan sudda ut alla "men", och det är genom det som vi kommer kunna efterleva vårat slagord - alla olika, alla lika. 

                                                                                                                                   Carolina Bruseman


En erfarenhet rikare

Idag var vi ute och körde våran workshop för första gången. Vi var först på våran egen skola Ljud och Bild-skolan och körde med medieettorna. Senare på eftermiddagen var vi på Montessouriskolan Malmen och körde ungefär samma workshop med dem. Förväntningarna vi skrev om igår måste vi säga ha uppnåtts ganska hyffsat ändå. Vi tycker att vi lyckades skapa olika disskussioner inom de båda grupperna men det var också tack vare allas sammarbetsvilja som vi lyckades genomföra det hela evengemanget. 

Lite kort om hur vår workshop ser ut:

1. Först brukar vi börja med att berätta vilka vi är och att detta är vårat APU-projekt som vi kommer att hålla på med i tre veckor.

2. Sedan har vi en powerpoint som handlar om organisationen som vi kör. Där står det bland annat om vad UMR gör och står för. Sista sidan handlar om när och var vårat första möte är - och där har Carro tagit patent på att berätta för alla att om att alla som kommer på mötet får en massa bullar!

3. Nu drar workshopsen igång, och idag har vi hunnit med två olika på varje pass. Den första som vi började med på båda timmarna var Poängjakten. Där delas deltagarna upp i grupper om cirka fem personer och förses med en eller två tidningar och en lista med olika typer av personer som de ska försöka hitta en bild på. Exempel på personer som ska hittas är "en vit homosexuell person" och "en person som invandrat till Sverige". Sedan så förs en disskusion i helklass där vi ställer frågor om varför personerna på bilderna tillskrivits just de rollerna.

4. Efter workshopsen kör vi en avslutande runda där alla deltagarna får möjlighet att komma med kommentarer eller ställa frågor. Ett reklamblad om Ungdom mot Rasism skickar vi självklart med och hoppas på att de blir medlemmar!

En kort uppdate

Efter att ha lämnat skolan trallade vi vidare mot centrum. Satte upp stora UMR-affischer på affischstolpar och delade ut lite flygblad. Det kändes som en bra avslutning på första dagen, och nu taggar vi inför imorgon!

Brainstorming och förväntingar

Första dagen på vårat projekt och vi har stängt in oss i ett grupprum i skolan tillsammans med mängder av papper och broschyrer. Nu sitter vi och spånar på roliga idéer och hur vi ska lägga upp arbetet med bloggen. Allmän brainstorming alltså!

Hittills idag så har vi hunnit med att göra i ordning en powerpoint om organisationen samt gjort affischer som vi ska iväg och sätta upp lite senare. Annars återstår det att planera hur vi ska lägga upp våra workshops inför imorgon, då vi ska ut på två skolor.

Känslorna inför morgondagen är blandade, de består både av en gnutta nervositet och en hel del positiv förväntan. Det ska bli riktigt kul att komma ut och se vilket bemötande vi får samt vilka reaktioner som våra workshops kommer att väcka.

Lite bilder från dagen:

Fredagen

I morgon sätter vi igång på riktigt och oj vad roligt det ska bli! Har verkligen sett fram emot att få sätta igång, och man kan nog säga att vi tjuvstartade lite i fredags. Pratade med en kille ifrån Alingsås Tidning om vad vi skulle göra och varför, och texten kommer komma med i tidningen nu på fredag. Lite bilder blev det också, och här kommer en av dem.



RSS 2.0