Antirasistiskt agerande och regn i Borås stad

Idag regnade det i Borås. Det gör det fortfarande. För oss haglade det, i alla fall om man pratar i form av rasistiska fördomar. Det haglar rätt ofta när vi är ute på olika skolor faktiskt.

Denna dagen ägnades åt att föreläsa och göra workshops på Borås Praktiska Gymnasium. Vi hade tre små klasser med 7-14 personer i varje klass vilket var bra, eftersom man lättare sprider sitt budskap i en liten grupp som känner sig trygga tillsammans. Det är ofta problematiskt i stora grupper eftersom 1: Det finns alltid någon som inte lyssnar och därför sitter och distraherar sina klasskamrater, 2: När diskussioner blir het pratar alla i munnen på varandra utan att respektera sina kamrater (eller oss), 3: Det är svårare att fördela talan. Detta var bara några av orsakerna till varför vi idag var tacksamma för små klasser som i de flesta fallen i alla fall faktiskt lyssnade på vad vi hade att säga.

Homosexualitet - en sjukdom?
Dagen bjöd även på många skratt och det är faktiskt både komiskt och sorgligt hur en del människor resonerar kring till exempel homosexualitet. I två av klasserna idag ansåg man att homosexualitet inte var normalt: att det var en sjukdom som hade växt fram. När vi sedan ställde frågan hur denna sjukdomen spreds så fick vi svaret: "Ja, men om jag blir våldtagen av en bög så blir jag ju bög själv". Flera instämde. När jag sedan påstod att jag inte blev räv även om jag blev våldtagen av en sådan så fick man svaret att det inte var samma sak. Men egentligen, varför skulle det inte vara det? Av dessa människor så ses homosexuella som objekt som inte är normala. De säger att det inte är "normalt", men man kan ibland då undra om de menar att det är mest "normalt" att vara heterosexuell eller om homosexualitet är något omänskligt, ja, nästan som en sjukdom. Det är skrämmande att höra och upprör defenitivt inte bara mig utan alla som är emot rasism.

- Varför är inte homosexuell kärlek samma som heterosexuell kärlek? frågade vi sedan och fick svaret:
- För att det är äckligt! På vilket påstående de sedan inte kunde motivera varför. När någon sedan påstod att det är ju kärlek som kärlek, vem det än är till så blev det tystare i det specifika "emot homosexualitet"-hörnet.
-Det är det inte, konstaterade någon.

Vems värderingar från början?
Jag funderar mycket över detta och undrar sedan hur dessa värderingar präntades in i deras huvuden? Visst vet vi att heterosexuell kärlek kanske är det mest förekommande, men därmed inte sagt att dess motsats är oacceptabelt! Vem lärde dem det? Samhället? Media? Föräldrarna? Men viktigast av allt: Vilka ska motbevisa dessa rasistiska åsikter?

Det är där vi kommer in i bilden. Vi frågeställer deras åsikter och kommer med "men kan det inte vara så att.." svar på deras uttalanden. Små osynliga argument som med mening ska leda dem närmare det målet som vi tror på: ett samhälle där alla är lika mycket värda.

Men vi har inte kommit långt ännu. Responsen är sisådär. Som min gode vän Carolina sa:
- Jag trodde det var ett skämt när ett främlighetsfientligt parti kom in i riksdagen, men tänkte att det förmodligen inte finns så många rasister ändå, det fick jag motbevisat när vi började åka ut till skolor.
Fastän jag helt och fullt håller med i hennes uttalande så vill jag hoppas. Hoppas på att även om bara en av alla tio elever vi föreläste för tog en medlemslapp så gick de resterande nio i alla fall ut ur klassrummet med funderingar i huvudet. Funderingar som i en senare situation kanske förändras till något positivt, för alla som lever i Sveriges skull.

Skrivet av: Anna Karlsson


Kommentarer
Postat av: Jenny, lokalgruppsombud UMR

Hej kära ni!



Vilket bra jobb ni gör! Det är så kul att läsa er blogg. Jag har ett litet tips till er vad gäller workshops på skolorna, istället för att prata om det som ligger utanför normen (ex homosexualitet) så prata om normen istället. Är det någon som någonsin behöver komma ut som heterosexuell till exempel? Att prata om normen kan ni göra genom att exempelvis undvika värderingsövningar som lätt blir utpekande. Tänk t.ex. om det var en homosexuell person med under de diskussionerna och fick höra att den var äcklig - vad ledsen den måste känna sig då!

Att prata utifrån vad som INTE är inom normen kallas toleranspedagogik. Det går ut på att vi ska lära oss att tolerera/acceptera de som är annorlunda. Vilket ju är jättehemskt, vem är jag att tolerera någon annan? Då sätter jag ju mig över den personen! Istället har en nu börjat använda sig av normkritisk pedagogik, som går ut på att synliggöra vilken norm som faktiskt förekommer i samhället, varför den normen ser ut som den gör, och vilka konsekvenser den normen får (ex att en tjej som är maskulin inte betraktas som en riktig tjej, utan som en pojkflicka, eller att en kille som är maskulin blir stämplad som bög).

Hänger ni med? :) Jag tror att jag skickade med en hel del övningar till er som utgår från det normkritiska tänket. Men oftast kan en undvika det bara genom att inte göra fyra hörn eller heta stolen där de får ta ställning, och att i diskussionerna framförallt fokusera på normen istället för det avvikande. Oj vilket långt inlägg det blev.



Ser fram emot att komma upp nästa vecka!

2010-10-20 @ 12:11:09
URL: http://www.umr.nu
Postat av: H

Hejsan! Gillar ert arbete, forsätt med det :) Undrade bara vad eran workshop består utav? Förutom presentationer osv, vad brukar ni köra för övningar med ungdomarna?

2010-10-20 @ 16:04:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0