UMR kongressen 2011

I helgen var jag och Michaela på Ungdom mot Rasisms årliga kongress, och skulle någon tvinga mig att sammanfatta hur det var med bara ett enda ord så skulle det ordet vara super. Men ja, jag har tur och det är ingen som tvingar mig att bara hålla det till ett enda ord.

Vi åkte från Borås runt tolv i freag och var framme i landskrona vid fyra. Tågtmmarna tillbringade vi med att fixa och trixa lite med det sista inför debatten och fika en otroligt massa. Framme i Landskrona möttes vi av några från Landskronas lokalgrupp som hjälpe oss att hitta till skolan som vi skulle tillbringa helgen i.

Fredagens program bestod av lite hängfika, inledning, tal och annat smått och gott. Men mest av allt bestod den av prat och utbytande av ideer med andra lokalgrupper från runt om i Sverige. Och kanske är det det som är det allra bästa med nationella träffar innom UMR – alla människor man träffar och alla samtal som förs.

Lördag morgon inleddes kongressförhandlingarna, och hur trötta vi än var efter en lite för sen kväll så piggnade man till genom att höra Ola prata om Vision och Värdegrund, och just Vision och Värdegrund är något som jag inom kort utlovar ett helt blogginlägg om. Innan alla motioner och Prepositioner skulle behandlas på kongressen anordnades det ett påverkanstorg under vilket man fick gå runt och diskutera de olika motionerna och prepositionerna som skulle behandlas senare samt lämna yrkanden om man hade några sådana. Både jag och Michaela hamnade i en hetsig debatt om hur det interna arbetet med jämställdhet inom UMR ska se ut – en debatt som följde med även in i aulan. En annan punkt som behandlas under kongressens gång var val av ny styrelse och Anton Landhag valdes till ordförande för Ungdom mot Rasism.

När kongressen drog sig mot sitt slut hade klockan nästan närmat sig åtta, och då var det dags för femtonårskalas. Födelsedagsbarnet var alla, för det var faktiskt UMR som fyllde byxmyndig i helgen. Det firades med en fin middag, ballonger och massa tårtor. Efter middagen så lektes det, diskuterades och mystes fram tills in på morgontimmarna och jag kan utan att överdriva säga att det var en väldigt trött skara som samlades i Aulan på söndag morgon. Men 'även denna gången fick vi alla upp ögonen och öronen rejält när kampanjen ”hela Sverige tar debatten” lanserades. Till följd av det kom en hel mängd diskussioner om hur den på bästa sätt ska drivas upp, och med oss hem har jag och Michaela en hel del idéer och en hel del nytt material.

Ha det fint allihopa!
/Carolina


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0