Förintelsens minnesdag

Idag är det förintelsens minnesdag. Den infaller den alltid den 27 februari, då det var exakt denna dag för 66 år sedan som Auschwitz befriades av sovjetiska trupper. Auschwitz var ett av nazitysklands största koncentrationsläger där cirka en och en halv människor mördades. Sverige har minnts denna dagen sedan 1999 då det blev en nationell minnesdag och 2005 förklarade FN den 27 februari till internationell minnesdag för förintelsens offer.

Vi här i UMR Borås tycker att förintelsens minnesdag är för ouppmärksammad och gav oss ut på stan för att höra vad olika människor har för tankar kring just denna dag.

Ung kille, Borås:
- Jag visste inte om att det var förintelsens minnesdag idag. Men jag tror det är viktigt för dem som bryr sig.
- Gör inte du det?
- Jo, det gör jag väl.
- Tycker du att det är en dag som är viktig att minnas?
- Aa, så att man kan ta lärdom av det som skedde och inte lita på korrupta ledare.

Kvinna, Borås:
- Ja, vänta lite, jo, det är den där dagen idag. Jag vet vad det är men kommer inte ihåg vad den heter.
- Du kanske menar Förintelsensminnesdag?
- Just det!
- Tycker du att det är viktigt att minnas den dagen?
- Ja, absolut! Man får inte glömma den grymheten som så många människor utsattes för.
- Hur tycker du att man ska minnas den här dagen?
- Jag tycker att man till exempel kan gå ut och göra som ni gör nu, och fråga, så att de som inte vet får reda på det. Sedan tycker jag att man kan visa program och filmer på TV om förintelsen och kanske i skolorna uppmärksamma dagen genom att till exempel bjuda in människor som själva upplevde andra världskriget, så att man lära barnen att rasism inte leder till någonting bra.

Kvinna, Borås:
- Oj, själv kom jag inte ihåg det. Men jag tycker det är bra att man påminns om det.
- Varför det?
-
För att det finns folk som förnekar förintelsen. Det är synd att man inte informeras om det mer. Själv är jag inte så bra på att läsa tidningar.


Anna och Carolina är ute på stan för att uppmärksamma Förintelsens minnesdag


Kommentarer
Postat av: Peder Woksepp

http://www.levandehistoria.se/27januari

27 januari (Inte Februari) samlas människor över hela världen i en årlig manifestation. Det är den internationella minnesdagen för Förintelsens offer – samma datum som koncentrationslägret Auschwitz befriades, 1945. Vilket datum är rätt?

Mvh Peder


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0